Δεδομένου ότι η διδασκαλία όλων των μαθημάτων βασίζεται στη γλώσσα (εισαγωγή νέων εννοιών, επεξηγήσεων και οδηγιών) η ΑΓΔ επηρεάζει όλους τους τομείς της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της μάθησης.
Κατανόηση προφορικού λόγου
- Συνήθως δεν απαντούν σε ερωτήσεις ή αργούν να απαντήσουν, γιατί χρειάζονται χρόνο να επεξεργαστούν αυτό που άκουσαν.
- Ενδέχεται να δώσουν απαντήσεις εκτός θέματος.
- ·Οι σύνθετες οδηγίες είναι πρόκληση και στη σχολική ηλικία, όπως και η παρακολούθηση πολλών λεκτικών πληροφοριών (όπως η παράδοση του μαθήματος ή μία μεγάλη αφήγηση).
Γλωσσική έκφραση
- Συχνά χρησιμοποιούν αναφορικές λέξεις, καθώς δυσκολεύονται να βρουν την κατάλληλη λέξη (π.χ. πράγμα, αυτό, το τέτοιο, εκεί κτλ.).
- Οι προτάσεις τους είναι μικρές και ενδέχεται να εμμένουν τα λάθη στις γραμματικές καταλήξεις.
- Όταν θέλουν να εξηγήσουν τι συνέβη, χάνεται η συνοχή της αφήγησης και υπάρχουν ασάφειες.
Στην επικοινωνία- συζήτηση:
- Τα παιδιά με ΑΓΔ αναφέρουν πως συχνά δεν γνωρίζουν πώς να “πιάσουν κουβέντα” με τους συνομηλίκους τους οι οποίοι ως συνέπεια τους αφήνουν έξω από ομαδικές συζητήσεις.
- Ξεχνούν ονόματα συμμαθητών ή των δασκάλων.
- Μπορεί να δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να επεξεργαστούν σε γλωσσικό επίπεδο τις προθέσεις και τα συναισθήματα του συνομιλητή τους.
- Κάποιες φορές δεν μπορούν να εκφράσουν και να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους.
- Ενδέχεται να εκνευριστούν, όταν οι ακροατές δεν τους κατανοούν, είτε λόγω της ομιλίας τους, είτε επειδή δεν μεταφέρουν τις απαραίτητες πληροφορίες στο συνομιλητή.
- Τα αστεία, τα λογοπαίγνια, η ειρωνεία ή ο σαρκασμός και οι μεταφορικές εκφράσεις ή οι ιδιωματισμοί αποτελούν επίσης πρόκληση για την κατανόησή τους.
Στις κοινωνικές σχέσεις:
Τα παιδιά με ΑΓΔ αναφέρουν:
- Λιγότερες επαφές με συνομηλίκους σε σχέση με συμμαθητές τους.
- Περισσότερα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού.
- Μεγαλύτερη δυσκολία στο να διαπραγματευτούν και να επιλύουν διαφορές με λόγια και επιχειρήματα. Κάποιες φορές συγκρούονται, αλλά δυσκολεύονται να περιγράψουν τι συνέβη.
- Μπορεί να παρουσιάσουν λεκτικά ή σωματικά ξεσπάσματα.
Στην ακαδημαϊκή επίδοση:
Τα παιδιά με ΑΓΔ σε σχέση με τους συνομηλίκους έχουν:
- 6 φορές μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν δυσκολίες στην ανάγνωση.
- Περισσότερες δυσκολίες στην κατανόηση των κειμένων.
- 4 φορές μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν δυσκολίες στα μαθηματικά.
- Συνήθως χαμηλότερη συμμετοχή σε γλωσσικές δραστηριότητες σχολικής τάξης (ερωτήσεις, συζήτηση, παρουσιάσεις).
- Αυξημένες πιθανότητες να καθυστερήσουν ή να μην ολοκληρώσουν τις εργασίες τους.
- Δυσκολίες να μάθουν, να θυμηθούν και να χρησιμοποιήσουν νέο λεξιλόγιο που μαθαίνουν στα διάφορα μαθήματα.
- Περισσότερες πιθανότητες για χαμηλή επίδοση και βαθμολογία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και σχολική αποτυχία.
- Την τάση είτε να είναι πολύ ήσυχα ή να δημιουργούν μεγάλη αναστάτωση μέσα στη σχολική τάξη. Δυσκολεύονται να προσέξουν, όχι γιατί έχουν διάσπαση προσοχής, αλλά γιατί δεν μπορούν να κατανοήσουν και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της τάξης.
Σύμφωνα με την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία (ΑΡΑ, 2021), το 80% των παιδιών με ΑΓΔ έχουν δυσκολίες σε θέματα αλφαβητισμού και μάθησης. Στο εκπαιδευτικό σύστημα της Μεγάλης Βρετανίας υπολογίζεται ότι το 17% του γενικού μαθητικού πληθυσμού έχει γενικότερες δυσκολίες λόγου και/ή άρθρωσης.
Η ΑΓΔ συνδέεται στενά με τη δυσλεξία.
Στην ψυχική υγεία:
Ειδικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έφηβοι με ΑΓΔ συχνά αναφέρονται με:
- χαμηλή αυτοεκτίμηση για τις ακαδημαϊκές τους δεξιότητες.
- μεγαλύτερο άγχος για τις κοινωνικές τους σχέσεις σε σχέση με τους συνομηλίκους και τις φιλίες τους.
- χαμηλή αυτονομία και μεγαλύτερες δυσκολίες στις σχέσεις με τους γονείς.