Οι δια βίου επιπτώσεις της ΑΓΔ έχουν ξεκινήσει να περιγράφονται τα τελευταία μόνο χρόνια μέσα από μεγάλες διαχρονικές μελέτες, οι οποίες όμως είναι λίγες. Οι μελέτες αυτές έχουν εξετάσει τομείς, όπως οι εκπαιδευτικές, συναισθηματικές και κοινωνικές επιπτώσεις που έχει η ΑΓΔ στην ενήλικη πια περίοδο της ζωής.
Εκπαίδευση:
Οι εκπαιδευτικές δυσκολίες που εντοπίζονται στην ΑΓΔ είναι μεγαλύτερες, όταν η διάγνωση γίνεται σε μεγάλη ηλικία. Οι ενήλικες με ΑΓΔ έχουν πρόθεση να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους, αλλά τα μαθησιακά ελλείμματα δεν τους το επιτρέπουν.
- · Τα παιδιά με ΑΓΔ φαίνεται να ολοκληρώνουν τον εκπαιδευτικό κύκλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με υποστήριξη.
- · Ένα μικρό ποσοστό αναμένεται να φοιτήσει σε Πανεπιστήμιο (3%).
- · Συνήθως επιλέγουν τεχνικές σχολές για τη συνέχιση της εκπαίδευσής τους.
- · Πολλοί δεν έχουν δίπλωμα οδήγησης, αν και έχουν καλή αντίληψη και οδηγική συμπεριφορά, γιατί αποτυγχάνουν στην θεωρητική εξέταση.
Επαγγελματική αποκατάσταση – εργασία:
Οι ενήλικες με ΑΓΔ υποστηρίζουν ότι έχουν καλές εργασιακές και φιλικές σχέσεις με τους συναδέλφους τους. Γενικά οι ίδιοι δηλώνουν ότι είναι ευχαριστημένοι με τις συνθήκες της δουλειάς τους. Συνήθως προσλαμβάνονται σε εργασίες μερικής απασχόλησης και τα επαγγέλματα που καταγράφεται ότι ασκούν είναι κυρίως χειρονακτικά.
Παρόλα αυτά, οι ενήλικες με ΑΓΔ αντιμετωπίζουν και ένα σημαντικό ποσοστό δυσκολιών όπως:
- Συναντούν δυσκολίες στη διαδικασία της συνέντευξης.
- Έχουν λιγότερες δυνατότητες εύρεσης εργασίας.
- Βιώνουν αυξημένη περίοδο ανεργίας.
- Οι περισσότεροι λαμβάνουν χαμηλότερο εισόδημα σε σχέση με συνομηλίκους.
- Έχουν λιγότερες ευκαιρίες για επαγγελματική ανέλιξη.
Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν στη δυσκολία τους να αυτονομηθούν, με αποτέλεσμα να υποστηρίζονται οικονομικά από τους γονείς τους. Ένα μικρό ποσοστό αναφέρεται να καταφέρνει να ζει ανεξάρτητα από την πατρική οικογένεια.
Επικοινωνιακό προφίλ – κοινωνικότητα:
Οι ενήλικες με ΑΓΔ έχουν καλή γνώμη για την ποιότητα των κοινωνικών σχέσεων τους και δεν θεωρούν τους εαυτούς τους μοναχικούς. Είναι άνθρωποι ευγενικοί, δοτικοί, βοηθητικοί, με ενσυναίσθηση. Στις μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί φαίνεται ότι είναι ευχαριστημένοι με τα δίκτυα κοινωνικής υποστήριξης στα οποία είναι ενταγμένοι.
Παρόλα αυτά σε κάποιες περιπτώσεις καταγράφεται ότι αντιμετωπίζουν δυσκολία ως προς την κατανόηση της «πρόθεσης του άλλου», της λεκτικής και μη λεκτικής πραγματολογίας, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι κοινωνικές τους σχέσεις. Αυτό μπορεί να προκαλέσει επιπτώσεις όπως:
- Δυσκολία ως προς την αλληλεπίδραση και ένταξή τους σε ομάδα. Αυτό συμβαίνει, γιατί δεν μπορούν να διαπραγματευτούν εύκολα και να κατανοήσουν αφηρημένο λόγο και υπονοούμενα. Επίσης μπορεί να οφείλεται στις δυσκολίες έκφρασης των συναισθημάτων τους.
- Δεν έχουν ευελιξία στην αλληλεπίδραση και αναφέρεται, ότι δεν συναντιούνται συχνά με συναδέλφους.
- Λίγοι έχουν σχέσεις με το άλλο φύλο.
- Δημιουργούν οικογένεια και παιδιά σε νεαρή ηλικία (κάτω των 25).
Παραβατική συμπεριφορά:
Οι ενήλικες που έχουν μεικτού τύπου ΑΓΔ (σε κατανόηση και παραγωγή λόγου) έχουν μεγαλύτερα συναισθηματικά προβλήματα και δυσκολίες συμπεριφοράς. Η ψυχοκοινωνική τους προσαρμοστικότητα είναι ανάλογη της γλωσσικής τους επάρκειας, κάτι που ενδέχεται να προκαλέσει δυσκολίες στη συναισθηματική τους ρύθμιση και την κοινωνική τους ένταξη. Συγκεκριμένα:
- Δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν τον λόγο, για να εξηγήσουν σκέψεις, απόψεις, θέσεις με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζονται ως αγενείς.
- Η ανεπάρκεια στον λόγο τους οδηγεί σε συμπλοκές, προκειμένου να υπερασπιστούν τον εαυτό τους.
- Κάποιες φορές τείνουν να επαναλαμβάνουν μη κοινωνικά αποδεκτές ή παραβατικές συμπεριφορές, γιατί οι γλωσσικές δυσκολίες τους αποτρέπουν από το να κατανοήσουν τις επιπτώσεις.